fredag den 9. oktober 2015

Flipped Learning

Sådan kom jeg i gang med at flippe

I januar af 2014 stødte jeg første gang på begrebet Flipped Classroom i forbindelse med et kursus ”Teknologiberiget læring” som blev kørt af Ulla Lunde Ringtved. I løbet foråret ’14 afprøvede jeg så for første konceptet på flere undervisningsforløb og så helt klare fordele ved at flippe. men manglede stadig mere til at udnytte den ændrede måde at undervise på og den øgede tid der blev i undervisningen, efter at oplægget var blevet fjernet fra selve lektionen.  I min søgen efter viden og forståelse af begrebet har jeg læst bogen ”Flipped Learning” af  Roland Hachmann og Peter Holmboe, som har udvidet begrebet for mig, og gjort at det jeg nu stræber efter i min undervisning er Flipped Learning. Jeg har siden august ’14 flippet al min undervisning.

Hvad er Flipped Classroom?

Flipped Classroom handler om at bytte om undervisningen og lektier. I raditionel undervisning holder underviseren et oplæg, som fortæller og forklarer om dagens indhold og derefter sætter elever/studerende i gang med at løse opgaver. Det der ikke nås på klassen, er lektier hjemme. Ofte har opgaverne forskellig sværhedsgrad, hvor de nemmeste kommer først.
I Flipped Classroom optages oplægget på video og lektierne til den kommende time/session bliver at se videoen inden timen eller sessionen. I timen holdes der nu ikke længere et oplæg – man går derfor direkte i gang med opgaveløsningen – som nu får mere tid – lektierne løses nu på klassen, med støtte fra underviseren til alle opgaver.

Der er mange videoer, som på en god måde beskriver begrebet, og min favoritter er: 



(Tak til min med-MIL Anja J)

Hvad er Flipped Learning?

Flipped Learning udvider begrebet på den måde, at det ikke kun handler om at vende undervisningen på hovedet, men at man også vender den måde, der læres på, på hovedet. Den ændrede læringstilgang betyder at den enkelte elev/studerende kommer mere banen i forhold til indholdet. De opgaver, der skal løses, skal sikre at det aktivere den enkeltes læring, gennem større indflydelse på løsningen. Det kunne fx være PBL (Problem Based Learning) eller produkt udvikling. Det betyder at den lærende på mange måde kan vise at de har lært, det de skal lærer. I dag hvor meget undervisning er målstyret, er det derfor ikke så vigtigt hvilke og hvor mange opgaver, der er løst. Det er derimod vigtigt at den lærende kan bevise at han/hun har nået målet. Vejen til målet bliver et individuelt middel mod at nå et mål og undervisningen går altså fra at være lærercentreret til at være elevcentreret.
Her er en video, som beskriver det Flipped Learning rigtig godt:


Links

Der findes mange gode sider og videoer om både Flipped Classroom og Flipped Learning, her er nogle af mine anbefalinger til komme i gang.

Danske sider om Flipped Classroom/Learning:

Internationale sider om Flipped Classroom/Learning:


Ingen kommentarer:

Send en kommentar