lørdag den 10. oktober 2015

STREAM

Om STREAM – en model til udførsel af Flippe Learning

På Center for Scienceuddannelse på AU, har de udviklet en model til at flippe undervisningen på, hvor der er fokus på feedback i hele processen. Jeg var på et meget inspirerende kursus i modellen i august ’15, afholdt af Mikkel Godsk, som har været med til at udvikle modellen.
STREAM-modellen bygger på både Just-in-Time Teaching, JiTT, der handler om feedback mellem in-class og out-of-class aktiviteter, Peer instruction og Flipped Classroom.

Modellen


Modellen har to læringscyklusser og kan samtidig deles op i to-tre læringsstier.

Den første læringssti og læringscyklus foregår out-of-class. Her præsenteres indholdet – som ofte er delt i flere emner – fx vha. videoer, artikler eller andre tekster, podcasts, blogs eller andre medier. Hver emne op følges af en aktivitet, som ofte foregår på et lavtaksonomisk niveau. Endelig afsluttes out-of-class cyklussen af med at de studerende fortæller, hvad de synes har været svært.

I den næste læringssti som foregår in-class, følges der op på de ting de studerende har haft svært ved. Herefter er der aktiviteter, som har et højere taksonomisk niveau (som selvfølgelig er afhængig af de læringsmål der er for dagens undervisning), hvor underviseren har mulighed for at vejlede de enkelte studerende. In-class aktiviteterne afsluttes også med at de studerende fortæller, hvad de har haft svært ved.

Denne feedback fra de studerende kan både føre til en tredje læringsti, som kan være en video, der uddyber et emne eller som angiver en konkret løsning på et problem og angive hvad der skal være en del af indholdet til næste out-of-class cyklus.

Her er et par videoer, der fortæller om modellen og hvordan man følger op på den feedback man får fra de studerende.






På Professor Klausens Kontor from Science Media Lab on Vimeo.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar